مدیر گروه روان پرستاری دکتر موسی علوی
تلفن تماس مدير گروه: ۳۷۹۲۷۵۶۶ -۰۳۱ پست الکترونيک : M_alavi@nm.mui.ac.ir
تاریخچه :
گروه آموزشی روانپرستاری در سال ۱۳۶۵تاسیس گردید.در سال ۱۳۶۷ اولین دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری پذیرفته شد.این گروه از ابتدای تاسیس، دروس روانشناسی عمومی ، بهداشت روان(۱)، بهداشت روان(۲)، و کارآموزیهای مربوط به روانپرستاری را برای دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری و دروس روانشناسی عمومی وبهداشت روان را به دانشجویان کارشناسی اتاق عمل ،دروس روانشناسی زن و خانواده و روانپزشکی در مامایی رابه دانشجویان کارشناسی مامایی و درس روانشناسی را به دانشجویان رشته تغذیه و بهداشت روان را به دانشجویان رشته بهداشت ارائه نموده است.
کلیه دروس کارشناسی ارشد روان پرستاری شامل :اصول سلامت روان ،اخلاق حقوق و قانون در روانپرستاری، اصول مشاوره در روانپرستاری ،اختلالات روانی بزرگسالان و مراقبت های روانپرستاری ،مداخلات روانپرستاری فردی، مداخلات روانپرستاری خانوادگی و گروهی ،مداخلات روانپرستاری کودکان و نوجوانان،اختلالات روانی سالمندان، پرستاری اعتیاد، فوریت های روانپزشکی و کارآموزی های مربوط به این دروس و همچنین راهنمایی پایان نامه های دانشجویان روانپرستاری توسط اعضای این گروه تدریس و ارائه می گردد.
همچنین گروه روانپرستاری در ارائه بعضی از موضوعات واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری داخلی –جراحی ،پرستاری ویژه، کودکان و راهنمایی پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی همکاری دارد.
گروه روانپرستاری در حیطه ارائه خدمت به جامعه ، از سال ۱۳۷۶ لغایت۱۳۸۷ در واحد روانپزشکی اجتماعی مرکز بهداشتی درمانی نواب صفوی، در طول هفته روزانه یک نفر از اعضای گروه به مراجعین، خدمات روانپرستاری (شامل آموزش بیماران و خانواده های آنها ،ارتباط کودک و نوجوان،مشاوره ازدواج،ارتباطات بین فردی و خانوادگی، آموزش رفتارهای مقابله ای سازگارانه و ....) ارائه نموده است. ارائه خدمات جامعه نگر در طول سال ۱۳۸۸-۱۳۸۷ در کلینیک نور و از سال ۱۳۸۸ در کلینیک روانپزشکی شریعتی ادامه یافته است.
از سال ۱۳۸۴ برنامه آموزش خانواده های بیماران بستری در مراکز روانپزشکی و از سال ۱۳۸۶ تاکنون برنامه آموزش به بیماران بستری در بیمارستان نور به اجرا در آمده است.
گروه روانپرستاری در حال حاضر ۵ عضو هیأت علمی ، یک کارشناس پرستاری و ۳نفر دانشجوی PhD و ۱ نیروی کارشناسی ارشد طرح نیروی انسانی دارد.
در مجموع این گروه در هر ترم ارائه بالغ بر ۸۰واحد تئوری و بالینی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را بعهده دارد.
فلسفه گروه آموزشی روان پرستاری
آموزش و تربیت دانشجویان ماهر، توانمند، فرهیخته، متعهد و کارآمد با ارزشهای والای انسانی نشات گرفته از تعلیم و تربیت اسلامی در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه با رویکرد جامع نگر در جهت تامین نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی مددجویان با تاکید بر حفظ سلامت روان افراد .
* رسالت و اهداف کلی آموزشی گروه آموزشی روان پرستاری
رسالت آموزشی
تربیت و توانمند سازی دانش آموختگان رشته های پرستاری، مامایی و اتاق عمل به ویژه پرستاری جهت ارائه خدمات پرستاری به مددجویان با اختلالات روانی در حیطه های مراقبتی، آموزشی، حمایتی و توانبخشی.
اهداف کلی آموزشی
۱-ایجاد توانایی علمی و عملی در دانشجویان پرستاری و مامایی در زمینه بهداشت روان.
۲- بازنگری محتوای آموزشی و طرح درس های مرتبط با واحدهای آموزشی گروه روان پرستاری .
۳- بازنگری و ارتقاء شیوه های تدریس و ارزشیابی در گروه
۴- نیازسنجی آموزشی پرستاران شاغل و کارکنان مرتبط با حرفه پرستاری در زمینه بهداشت و سلامت روان
۵- توسعه برنامه های آموزش مداوم جهت پاسخ به نیازهای آموزشی کادر درمانی مستقر در مراکز بهداشتی- درمانی.
۶- توسعه توانایی های اعضای هیئت علمی متناسب با تحولات علمی رشته و استانداردهای ملی و جهانی.
۷- اجرای آموزش و ارزشیابی دانشجویان و دانش آموختگان حرفه پرستاری بر اساس روشهای نوین آموزش و ارزشیابی.
۸- تعیین حداقل های یادگیری در هر مقطع تحصیلی و بازنگری مداوم آنها.
۹- ارتقاء ارتباطات و تعاملات بین رشته ای در جهت توانمند سازی دانش آموختگان و بهبود آموزش فراگیران
* رسالت و اهداف کلی پژوهشی گروه آموزشی روان پرستاری
رسالت پژوهشی:
توسعه و گسترش فرهنگ پژوهش در بین دانشجویان به منظور گسترش مرزهای دانش در حوزه سلامت روان و ارتقاء بهداشت روان و مراقبت های مربوط به این حوزه از طریق انجام تحقیقات در زمینه سلامت روان و نیز تدارک فرصتهایی جهت ایجاد و توسعه روح مشارکت جمعی در انجام فعالیتهای پژوهشی در گروه و بین گروهی
اهداف کلی پژوهشی
۱- ارتقای دانش پرستاری به ویژه روان پرستاری از طریق انجام فعالیت های تحقیقاتی توسط اساتید و دانشجویان.
۲-ایجاد توانمندی پژوهشی در دانشجویان به منظور مشارکت و همکاری با نظام سلامت در اجرای پژوهش های مربوط به سلامت روان.
۳- تربیت و آماده سازی دانشجویان و دانش آموختگان پرستاری جهت شناسایی اولویت های پژوهشی حوزه سلامت روان، چالش های حرفه ای خود، مشکلات و نیازهای مددجویان، چالش های بین بخشی در حوزه سلامت روان، اقدام در راستای کاهش چالش ها و ارائه پیشنهادات مناسب.
۴- روز آمد کردن اطلاعات پرستاران به ویژه روانپرستاران از طریق پژوهش در حیطه های مختلف بهداشت و سلامت روان
۵- بررسی و برآورد منابع حمایتی ، علمی و مالی جهت انجام فعالیت های پژوهشی مشارکتی ( تیمی) در راستای سلامت روان و ...
* رسالت و اهداف کلی گروه آموزشی روان پرستاری در عرصه خدمات بالینی
رسالت بالینی:
تربیت دانش آموختگان پرستاری با مهارت های بالینی – علمی مناسب به منظور ارائه خدمات روانپرستاری به تمامی اقشار جامعه در سه سطح پیشگیری و نیز پرورش بینش و نگرش مثبت در دانشجویان نسبت به حرفه خود .
اهداف کلی بالینی:
۱- ارتقاء و بهبود مهارت های بالینی دانشجویان در بالین از طریق شناسایی نقاط قوت و ضعف آنان
۲- ارتقاء ارائه خدمات بالینی به مددجویان از طریق توسعه و بهبود آموزش بالینی مناسب به دانشجویان پرستاری.
۳- ارائه خدمات مشاوره ای تخصصی به اقشار مختلف جامعه به منظور دستیابی به بهزیستی و شادکامی.
۴- آشنا ساختن مددجویان و خانواده ها با مفاهیم اساسی سلامتی و بیماری در حوزه سلامت روان، راهکارهای پیشگیری از بروز بیماری های روانی، درمان و بازتوانی بیماری ها در جامعه.
۵- برنامه ریزی و اجرای آموزش علمی و عملی و دوره های مشاهده گری در مراکز آموزشی دنیا
۶- هماهنگ ساختن آموزش های تئوری و بالینی
۷- فراهم نمودن شرایط مطلوب جهت یادگیری موثر مهارتهای بالینی در دانشجویان و تقویت انگیزه حرفه ای آنان
۸- شناسایی موانع کسب مهارتهای بالینی و برنامه ریزی برای بهبود آموزش بالینی و رفع موانع
اولویتهای پژوهشی گروه روان پرستاری
هدف کلی:
توسعه فرهنگ پژوهش در حوزه ارتقا سلامت روان مبتنی بر نیاز به منظور ارتقای کیفیت مراقبتهای سلامت روان در سطوح مختلف پیشگیری از افراد، خانواده ها و جامعه
محورهای اصلی:
- ارائه شواهد مربوط به ویژگی های روانی (مانند وضعیت خلقی، توانمندی روانی درک شده و حمایت اجتماعی) در مبتلایان به بیماری های مزمن و مراقبین آن ها
- ارائه شواهد مربوط به تعیین کننده های سلامت روان در مبتلایان به بیماری های مزمن و مراقبین آن ها
- تدوین و تلفیق شواهد مربوط به اثربخشی مداخلات روان شناختی در سلامت روانی مبتلایان به بیماری های مزمن و مراقبین آن ها
- تدوین و تلفیق شواهد مربوط به اثربخشی درمان های مکمل و جایگزین در سلامت روانی بیماران مبتلا به اختلالات روانی
- تدوین و تلفیق شواهد درباره همکاری بین حرفه ای و بین بخشی در ارتقا کیفیت مراقبت های روان پرستاری در مبتلایان به بیماری های مزمن و مراقبین آن ها
محورهای فرعی:
۱-۱. وضعیت و تغییرات خلقی در بیماران با اختلالات خلقی
۱-۲. تغییرات خلقی در گروه های مختلف
۱-۳. وضعیت خلقی خانواده های دارای بیمار روانی
۱-۴. وضعیت خلقی بیماران با اختلالات مزمن جسمی
۱-۵. بررسی توانمندی روانی درک شده در مبتلایان به بیماری های روانی مزمن و مراقبین آن ها
۱-۶. بررسی حمایت اجتماعی درک شده در مبتلایان به بیماری های روانی مزمن و مراقبین آن ها
۲-۱. تعیین کننده های سلامت روان در افراد مبتلا به بیماری های مزمن جسمی و مراقبین آن ها
۲-۲. تعیین کننده های سلامت روان در افراد مبتلا به بیماری های مزمن روانی و مراقبین آن ها
۳-۱. طراحی و ارزیابی مداخلات روان شناختی در مبتلایان به اختلالات روان پزشکی در سطوح مختلف پیشگیری
۳-۲. طراحی و ارزیابی مداخلات روان شناختی پیشگیری از اختلالات روانی در بیماران مبتلا به بیماری های مزمن جسمی
۳-۳. تدوین راهنماهای بالینی درباره به کارگیری مداخلات روان شناختی در بیماری های روانی مزمن
۳-۴. توسعه ابزارهای نوروسایکولوژیک برای ارزیابی و بازتوانی بیماران مبتلا به اختلالات روانی
۳- ۵. توسعه مراقبت های پرستاری مبتنی بر شواهد در درمان اختلال روانی
۳-۶. تدوین راهنماهای بالینی پیرامون پیشگیری از اختلالات روانی
۴-۱. طراحی و ارزیابی اثربخشی و کاربرد درمان های مکمل و جایگزین در اختلالات روانی
۴-۲. طراحی دستنامه و راهنماهای بالینی درباره به کارگیری درمان های مکمل و جایگزین در اختلالات روانی
۵-۱. ارزیابی همکاری های بین حرفه ای و بین بخشی در ارتقای سلامت روان در بیماری های مزمن
۵-۲. ارزیابی همکاری های بین حرفه ای و بین بخشی در ارتقای کیفیت مراقبت های روان پرستاری
کارنمای عملکرد بالینی دانشجویان کارشناسی ارشد روان پرستاری
اعضای گروه و لاین تحقیقاتی
ردیف |
نام و نام خانوادگی |
مرتبه علمی |
لاین تحقیقاتی |
عکس |
E mail |
۳ |
دانشیار |
بهداشت روان با تأکید بر توانائیها |
![]() |
||
۵ |
دانشیار |
ارتقا سلامت روان در بیماریهای مزمن |
![]() |
||
۶ | دکتر مالک فریدونی مقدم | دانشیار |
مراقبت های پرستاری در اختلالات خلقی |
![]() |
fereidooni.m@nm.mui.ac.ir |
سیما قزلباش | مربی | مداخلات پرستاری در مبتلایان به اختلالات روانپزشکی | ![]() |
||
دکتر فاطمه قائدی حیدری | استادیار | مراقبت های پرستاری در افسردگی | ![]() |
||
دکتر محمد اکبری | استادیار | مراقبت های پرستاری در اختلالات روان | ![]() |
ردیف |
نام و نام خانوادگی |
عکس |
E mail |
۱ |
![]() |
||
۲ |
![]() |
||
۳ |
![]() |
||
۴ | رضوان اسماعیلی | ![]() |
esmaeli@nm.mui.ac.ir |
۵ | محمود نصیری | nasiri@nm.mui.ac.ir |
رديف |
نام درس |
واحد |
شماره درس |
رشته |
۱ |
روانشناسی اجتماعی |
۲ |
کارشناسی پرستاری |
|
۲ |
روانشناسی اجتماعی |
۲ |
کارشناسی پرستاری |
|
۳ |
روانشناسی زن و خانواده |
۲ |
کارشناسی مامایی |
|
۴ |
روانشناسی عمومی |
۲ |
۵۱۳۳۰۱ |
کارشناسی اطاق عمل |
۲ |
پرستاری بهداشت رو ان |
۲ |
کارشناسی پرستاری |
|
۳ |
پرستاری بیماریهای روان |
۲ |
کارشناسی پرستاری |
|
۴ |
کارآموزی بهداشت روان |
۱ |
کارشناسی پرستاری |
|
۵ |
کارآموزی بیماریهای روانی |
۱ |
کارشناسی پرستاری |
|
۶ |
بهداشت روان در اتاق عمل |
۱ |
کارشناسی اتاق عمل |
|
۷ |
مداخلات روانپرستاری فردی |
۱ |
کارشناسی ارشد روانپرستاری |
|
۸ |
کارآموزی مداخلات ............ |
۱ |
۵۱۳۵۳۰ |
کارشناسی ارشد روانپرستاری |
۷ |
اختلالات روانی بزرگسالان و مراقبتهای روان پرستاری |
۱ |
کارشناسی ارشد روانپرستاری |
|
۸ |
کارآموزی اختلالات روانی |
۱ |
کارشناسی ارشد روانپرستاری |
|
۹ |
کارورزی بخش روانپزشکی کودکان و نوجوانان |
۱ |
کارشناسی ارشد روانپرستاری |
|
۱۰ |
کارورزی اورژانس های روانپزشکی |
۲ |
کارشناسی ارشد روانپرستاری |
|
۱۱ |
کارورزی درمانگاههای اعتیاد |
۱ |
کارشناسی ارشد روانپرستاری |
|
۱۲ |
کارورزی بخش روانپزشکی بزرگسالان |
۲ |
کارشناسی ارشد روانپرستاری |