رفتن به محتوای اصلی
x

ارتقاء سلامت روان اجتماعی مراقبین خانوادگی بیماران مزمن روان

     به دلیل فقدان برنامه های جامع و دستورالعمل های استاندارد، خانواده منابع حمایتی کافی را در اختیار ندارد تا با استفاده از این منابع بتواند سطح سلامت روانی اجتماعی خویش را در حد مطلوب نگه دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده، دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، فاطمه لهراسبی، دوشنبه 5 دیماه 1401،  از پایان نامه دکتری خود با عنوان:  ارتقاء سلامت روانی اجتماعی مراقبین خانوادگی بیماران مزمن روان ، در تالار اندیشه دانشکده متبوع دفاع کرد.

لهراسبی، در جلسه ی دفاع خود گفت: از زمان نهادینه شدن سیاست موسسه زدایی، شاهد تغییر در درمان بیماران مبتلا به اختلال مزمن روان و جابجایی مکان مراقبت از مراکز درمانی و بیمارستان ها به سمت مراقبت در منازل هستیم.

همین امر باعث شده تا خانواده مهم ترین منبع حمایتی در مراقبت، مدیریت علائم و روند درمانی این بیماران شناخته شود. و خانواده به ناچار مسئولیت عظیم مراقبت از بیمار را برعهده گرفته که از زمان شروع بیماری آغاز و به صورت یک مراقبت مادام العمر ادامه پیدا می کند.

در ادامه لهراسبی، گفت: همین مساله(منبع حمایتی در مراقبت) زیربنای مشکلات روانی اجتماعی فراوانی را برای خانواده فراهم ساخته که به موازات آن، سلامت روانی اجتماعی خانواده با تهدید مواجه می شود.

دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، اضافه کرد: پژوهش وی، یک مطالعه ترکیبی از نوع متوالی اکتشافی است که با هدف طراحی و تدوین برنامه ارتقاء سلامت روانی اجتماعی برای مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به اختلال مزمن روان صورت گرفت.

مرحله کیفی مطالعه با استفاده از روش توصیفی اکتشافی انجام شد که یافته های آن منجر به پیدایش سه طبقه اصلی چالش های سلامتی مراقب، بستر نامناسب مراقبت و نیاز به سیستم حمایتی منسجم شد.

 همچنین راهکارهای ارتقاء سلامت روانی اجتماعی مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به اختلال مزمن روان حاصل تلفیق این گام با یافته های منتج از جستجوی نظام مند شواهد موجود، می باشد وبراین اساس برنامه ارتقاء سلامت روانی اجتماعی را در بستر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران با دو هدف کلی توانمند سازی روانی اجتماعی مراقبین و ارتقاء حمایت سیستم مراقبت بهداشت روان از مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به اختلال مزمن روان، تدوین شد. در مرحله کمی مطالعه حاضر با اجرای بخشی از برنامه تدوین شده، بار مراقبتی و کیفیت زندگی مراقبین خانوادگی بهبود بخشیده شد.

لهراسبی، تدوین برنامه با توجه به اسناد بالادستی و توجه به ارزش‌هایی چون سلامت‌محوری، خانواده محوری  و مبتنی بر شواهد را  ازجمله مزایای برنامه حاضر،  بیان کرد و در ادامه گفت: فعالیت کلیدی، استراتژی مربوطه و شرح مسئولیت‌ها برای دستیابی به اهداف ارتقاء سلامت روانی اجتماعی مراقبین خانوادگی بیماران مزمن روان موجب شده تا این برنامه قابلیت اجرایی بالایی را به همراه داشته باشد که با حداقل امکانات می‌توان به اهداف آن دست‌یافت.

لهراسبی، خاطرنشان کرد: این برنامه  می‌تواند به ‌عنوان مبنایی برای برنامه‌ریزی مدیران در سطح وزارتخانه و معاونت بهداشت و درمان (واحد سلامت روانی اجتماعی) قرار گرفته و جهت ادغام با دیگر برنامه‌های موجود در مراکز جامع سلامت و مراکز درمانی اختلالات روانی (به‌ عنوان قسمتی از شرح وظایف اعضای تیم مراقبت بهداشت روان) کاربرد داشته باشد.

دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری( لهراسبی)، برخی از دستاوردهای پژوهشی، پایان نامه ی خود را، ارائه 5 مقاله (یک مقاله منتشر شده، یک مقاله پذیرفته شده، دو مقاله تحت داوری و یک مقاله در حال نگارش) بیان کرد.

گفتنی است اساتید راهنما و مشاور پایان نامه فاطمه لهراسبی ، جهانگیر مقصودی ، موسی علوی و محمد اکبری کاجی بودند.

همچنین داوری پایان نامه یادشده را امراله ابراهیمی، احمدرضا یزدان نیک ، مسعود بهرامی و حجت اله یوسفی، به عهده داشتند.