رفتن به محتوای اصلی
x

الگوی رفتارهای فرزندآوری در زوجین / دفاع از پایان نامه دکتری مامایی و بهداشت باروری

    به گزارش روابط عمومی دانشکده، دانشجوی دکتری مامایی و بهداشت باروری ، فرانک صفدری، یکشنبه 16 بهمن ماه 1401، درتالار معرفت از پایان نامه خود با عنوان فرآیند الگوی رفتارهای فرزندآوری در زوجین : یک مطالعه اتنوگرافی متمرکز، دفاع نمود.

دانشجو فرانک صفدری ، در خلاصه پایان نامه ارسالی خود به روابط عمومی دانشکده گفته است: رفتارهای باروری از جنبه¬های اقتصادي، اجتماعی، فرهنگي و سیاسي دارای اهميت می¬باشد و فرزندآوری به عنوان یک پدیده اجتماعی در احاطه ارزش¬ها، باور¬ها، هنجارها و به طور خلاصه فرهنگ هر جامعه قرار دارد.

صفدری ، در ادامه گفت: پژوهش کیفی حاضر به شیوه اتنوگرافی متمرکز در سال¬های 1399 الی 1401 بر روی  زنان و مردان متاهل شیعه مذهب و دارای ملیت ایرانی 20 تا 35 ساله،تازه ازدواج کرده (5 سال گذشته) ساکن شهر اصفهان با هدف توصیف الگوی رفتارهای فرزندآوری در زوجین انجام شد.

صفدری گفت:  طبق نتایج پژوهش، دغدغه¬های والدی و فرزند¬پروری دنیای معاصر و باور زوجین دررابطه با ارجحیت کیفیت فرزند، لزوم کسب آمادگی در ابعاد مختلف را برای فرزند¬آوری آشکار می¬سازد. پیروی از ارزش¬های مدرن در زمینه برابری جنسیتی¬، کسب منزلت از طریق نقش¬آفرینی اجتماعی زنان را برجسته می¬کند که این مسئله در غیاب وجود سیستم¬های حمایتگر، موجبات تعارض اشتغال و خانواده را فراهم می¬سازد. با بازتعریف رفاه ملی، تفسیر ذهنی زوجین از وضعیت امنیت فعلی و آینده جامعه در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی برای فرزندآوری اهمیت می¬یابد.این موارد، در کنار ضعف در ارائه خدمات مشاوره فرزند¬آوری و ناکارآمدی سیاست¬های تشویقی در رفع موانع، موجب می¬شود تا زوجین با تامل و بازاندیشی، تاخیر در فرزندآوری و کم فرزندی را در پیش گیرند. بدین لحاظ توجه به موارد پیشگفت درسیاست¬گذاری¬ها و برنامه-ریزی¬ها در زمینه باروری و فرزندآوری، ضروری است.

اساتید راهنما و مشاور دانشجو فرانک صفدری، مهناز نوروزی ، فریبا طالقانی و ثریا معمار بودند.

همچنین داوری پایان نامه ایشان را  احسان آقابابایی، احمدرضا یزدان نیک ، میترا صوابی و شهناز کهن به عهده داشتند.