رفتن به محتوای اصلی
x

تدوین و ارزیابی راهکارهای مقابله با ناباروری با رویکرد زوجی: مرضیه رییسی

     به گزارش روابط عمومی دانشکده، ، دانشجوی دکتری مامایی و بهداشت باروری، مرضیه رییسی، سه شنبه 16 خرداد 1402،  از پایان نامه دکتری خود با عنوان:  تدوین و ارزیابی راهکارهای مقابله با ناباروری با رویکرد زوجی ، در تالار معرفت دانشکده متبوع دفاع کرد.

رییسی ، در جلسه ی دفاع خود گفت: ناباروری، زوجین را با  یک تنش اساسی در زندگی روبرو می سازد و استرس زیادی را به آنها تحمیل می کند. مواجهه با تشخیص، درمان های پزشکی و سایر مشکلات مرتبط با زندگی بدون فرزند ممکن است استرس زا ترین رویداد زندگی یک زوج باشد و می تواند سلامت روانشناختی زوج را تهدید کند. این تجربه با طیف گسترده ای از مشکلات روانشناختی برای زوجین مانند افسردگی، استرس، اضطراب وکاهش سازگاری روانی همراه بوده است.

در ادامه مرضیه رییسی ، گفت: راهکارهای مقابله ای که هر یک از زوجین برای تعدیل بحران ناباروری استفاده می کنند با اثرات متفاوتی بر سلامت روان همسر همراه هستند. راهکارهای مقابله ای ممکن است دارای اثر محافظتی باشند در حالیکه برخی دیگر می توانند ناسازگاری عاطفی را در زوج های نابارور افزایش دهند. توجه به اینکه راهکارهای مقابله ای اثرات متفاوتی بر سلامت روان افراد دارد، توجه به استراتژی های مقابله ای باید یک هدف مهم در درمان ناباروری باشدکه لازم است در بستر اجتماعی و فرهنگی خاص هر جامعه بررسی شوند

دانشجوی دکتری مامایی و بهداشت باروری ، اضافه کرد: پژوهش حاضر در چهار فاز و با استفاده از روش مطالعه ترکیبی انجام شد. مطالعه کیفی با هدف تبیین تجارب زوج های نابارور و ارائه¬دهندگان خدمات باروری درباره راهکارهای مقابله با ناباروری انجام شد. جمع¬آوری اطلاعات با 26 مصاحبه نیمه ساختار¬یافته فردی، 5 مصاحبه زوجی و دو گروه بحث گروهی متمرکز انجام شد. در فاز دوم، با توجه به نتایج مطالعه کیفی و نظرات ارائه دهندگان خدمات سلامت در مطالعه دلفی، پیش¬نویس اولیه راهکارهای مقابله با ناباروری با رویکرد زوجی تهیه شد. در فاز سوم مطالعه، پرسشنامه راهکارهای مقابله با ناباروری طراحی و روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت و در فاز چهارم، مطالعه کمی با حضور 400 نفر(شامل200 زوج)انجام شد. روایی سازه با تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی انجام و دو عامل بهزیستی با ناباروری و تعامل پویای زوجین از آن استخراج شد.

رییسی، خاطرنشان کرد: نتایج این مطالعه نشان دهنده اثر راهکارهای مقابله با ناباروری با رویکرد زوجی در دو بعد بهزیستی با ناباروری و تعامل پویای زوجین بر کاهش افسردگی، اضطراب، استرس و افزایش سازگاری در زوج های نابارور بود. بنابراین می توان گفت به کارگیری راهکارهای مقابله ای سازگارانه می تواند به ارتقا سلامت روان و سازگاری بیشتر زوجین نابارور کمک کند.

گفتنی است اساتید راهنما و مشاور پایان نامه مرضیه رییسی ، اشرف کاظمی  ، محمدرضا عابدی بودند.

همچنین داوری پایان نامه یادشده را غلامرضا خیرآبادی، الهام نقشینه ، مهناز نوروزی  و شهناز کهن، به عهده داشتند.