رفتن به محتوای اصلی
x

تدوین و بومی سازی راهنمای بالینی مراقبتی از بیماران بزرگسال دچار تروما به ستون فقرات در مرحله پیش بیمارستان و بخش اورژانس: محمد بهنام مقدم ، دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری

     مراقبت و مدیریت صحیح بیماران مشکوک یا با آسیب قطعی ستون فقرات در مرحله پیش بیمارستانی و بیمارستانی، نیازمند مجموعه¬ای نظام‌مند از آخرین و معتبرترین شواهد علمی با در نظر گرفتن اولویت ها، اثربخشی و هزینه اثربخشی می باشد که با استفاده از راهنماهای بالینی فراهم خواهد شد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تدوین و بومی سازی راهنمای بالینی مراقبتی بزرگسالان دچار تروما به ستون فقرات در مرحله پیش بیمارستانی و اورژانس صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشکده، ، دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری ، محمد بهنام مقدم ، شنبه 29 مهر 1402،  از پایان نامه دکتری خود با عنوان:  تدوین و بومی سازی راهنمای بالینی مراقبتی از بیماران بزرگسال دچار تروما به ستون فقرات در مرحله پیش بیمارستان و بخش اورژانس ، در تالار معرفت دانشکده متبوع دفاع کرد.

بهنام مقدم در کار پژوهشی انجام شده خود گفت: استفاده از راهنمای بالینی منجر به ارتقاء کیفیت مراقبت های ارائه شده و کاهش تنوع در مراقبت، خطاهای مراقبتی، پیامدهای نامطلوب، طول مدت بستری بیمار در بیمارستان و در نتیجه کاهش هزینه های بستری و درمان بیمار می شود.

بهنام مقدم در ادامه گفت: این پژوهش با استفاده از روش بومی سازی راهنماهای بالینی  در سال 2023-2021 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، انجام شد.

نتیجه تلفیق یافته های فاز کیفی، مرور متون و راهنماهای بالینی منتخب مجموعه ای از توصیه های کاربردی در سه حیطه اصلی مراقبت اورژانسی، مدیریت عوارض ثانویه آسیب به ستون فقرات و مدیریت روحی- روانی- اجتماعی منطبق با تجهیزات، امکانات و فرهنگ کشور ایران ارائه داد..

محمد بهنام مقدم گفت: محصول نهایی این مطالعه یک راهنمای بالینی مراقبتی برای بیماران بزرگسال با آسیب ستون فقرات بود که می تواند به عنوان الگویی برای بومی سازی راهنماهای بالینی در سایر شرایط بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد. این راهنما ابزار معتبری برای تکنسین های فوریت پزشکی و پرستاران است تا مراقبت های موردنیاز بیماران بزرگسال با آسیب ستون فقرات را براساس استانداردهای موجود ارائه دهند.

گفتنی است اساتید راهنما و مشاور پایان نامه محمد بهنام مقدم، نصراله علیمحمدی، مریم اقبالی،  علی ریاضی و مجید رضوانی بودند.

همچنین داوری پایان نامه یادشده را  بهرام امین منصور ، مهدی نصر اصفهانی ، علیرضا ایرج پور و احمدرضا یزدان نیک به عهده داشتند.