رفتن به محتوای اصلی
x

توسعه پیش الگوی نرم افزار همراه غربالگري سرطان سرويکس براي زنان: مرضیه قاسمی ، دانشجوی دکتری بهداشت باروری

     سرطان سرويکس  يكي از سرطان هـاي شـايع در زنـان اسـت و  ابتلا به این سرطان یکی از علل شایع مرگ و میر زنان در جهان  و ایران گزارش شده است. لذا پیشگیری ازاین سرطان یکی از راهکارهای ارتقا سلامت زنان مطرح شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشکده، ، دانشجوی دکتری تخصصی بهداشت باروری ، مرضیه قاسمی ، شنبه 13 آبان 1402،  از پایان نامه دکتری خود با عنوان:  توسعه پیش الگوی نرم افزار همراه غربالگري سرطان سرويکس براي زنان ، در تالار اندیشه دانشکده متبوع دفاع کرد.

قاسمی در کار پژوهشی انجام شده خود گفت: امروزه يكي از عوامل نگران كننده در سلامت زنـان، ابتلا زنان به سرطان  اسـت. سرطان سرويکس یکی از سرطانهای  شايع زنان در جهان و در ايران مي باشد. استراتژی حذف این بیماری توسط سازمان بهداشت جهانی در سال 2018 بر سه اصل اساسی پیشگیری از طریق واکسیناسیون، غربالگری و درمان ضایعات پیش سرطانی و سرطان مهاجم سرويکس مطرح شده است. علی رغم اینکه بیماری سرطان سرویکس با استفاده از غربالگری، قابل پیشگیری است، اما میزان مشارکت در برنامه های غربالگری  در برخی کشورهای جهان نیز پایین می باشد. از طرفی  تعداد قابل توجهی از بیماران هنوز در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می شوند.

 در سالهای اخیراستفاده از برنامه های مبتنی بر تلفن همراه به عنوان ابزاری در جهت ارتقاء آگاهی بیماران و افزايش مشارکت در برنامه های غربالگري سرطانها مطرح شده است.

قاسمی در ادامه گفت: برنامه های مبتنی بر تلفن همراه در سالهای اخیر توسعه یافته است و به عنوان ابزاری در جهت ارتقا آگاهی بیماران و رفع برخی موانع موجود و باهدف بلند مدت افزايش مشارکت در غربالگري و پيشگيري از سرطان سرويکس مطرح گردیده است. موانع مختلفی برای انجام غربالگري سرطان سرویکس بیان شده است که در برخي از مطالعات استفاده از  فناوريهاي سلامت الکترونيک در رفع موانع غربالگری سرطان سرويکس کارآيي داشته است.

مرضیه قاسمی  گفت:  در این مطالعه تلاش شده که پیش الگوی نرم افزار همراه جامع و کاربردی، با هدف افزایش مشارکت زنان در غربالگری سرطان سرویکس در آینده، طراحی شود.  محتواي نرم افزار، بصورت ساده، مفيد و کاربردي، بر اساس جديدترين منابع علمي و تاييد متخصصين که در اين زمينه تبحر دارند تهيه گرديد.

همچنین در طراحي اين نرم افزار از قابليتهاي صوتي و تصويري استفاده گرديد. استفاده از اين قابليتها ممکن است باعث افزايش جذابيت نرم افزار و افزايش انگيزش کاربران براي استفاده از اين نرم افزار گردد. قابليت پخش صوتي مطالب، براي کاربران نیز قرار داده شد تا افرادي که از طريق صوتي يادگيري بهتری دارند يا افرادي که دچار مشکلات بينايي و یا حتی نابینا هستند نيز بتوانند از اين نرم افزار استفاده کنند.

گفتنی است اساتید راهنما و مشاور پایان نامه مرضیه قاسمی ، میترا صوابی، مهناز نوروزی و محمد ستاری بودند.

همچنین داوری پایان نامه یادشده را  اشرف کاظمی، فاطمه محمدی، فریبا بهنام فر و اصغر احتشامی به عهده داشتند.