رفتن به محتوای اصلی
x

طراحی و روان‌سنجی ابزار سنجش نیازهای زنان بازمانده تجاوز جنسی: لیلا اسدی دانشجوی دکتری مامایی و بهداشت باروری

     تجاوز جنسی منجر به پیامدهای متعددی بر بازماندگان شده و آن‌ها را با چالش¬ها و مشکلات متعددی روبه¬رو می‌کند، به ‌طوری‌که این مشکلات آن‌ها را با طبق وسیعی از نیازهای فردی، اجتماعی، سلامتی، قضایی و غیره روبه¬رو می¬کند. بررسی نیازهای زنان بازمانده تجاوز جنسی، جهت ارائه برنامه مناسب مراقبتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش روابط عمومی دانشکده، ، دانشجوی دکتری مامایی و بهداشت باروری ، لیلا اسدی ، یک شنبه 26 شهریور 1402،  از پایان نامه دکتری خود با عنوان:  طراحی و روان‌سنجی ابزار سنجش نیازهای زنان بازمانده تجاوز جنسی ، در تالار اندیشه دانشکده متبوع دفاع کرد.

اسدی در کار پژوهشی انجام شده خود گفت: نتایج مطالعات حاکی از آن است که باوجود  اهمیت بررسی نیازهای این افراد، ابزار مناسبی جهت  ارزیابی این نیازها وجود ندارد. در این رابطه در کشور نیز، مطالعه‌ای در خصوص تبیین نیازهای زنان بازمانده تجاوز جنسی و همچنین ابزاری اختصاصی، معتبر، پایا، متناسب با شرایط فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی به‌ منظور سنجش نیازهای این زنان یافت نشد. بنابراین در پژوهش حاضر از طریق یک مطالعه ترکیبی اکتشافی، نیازهای زنان بازمانده تجاوز جنسی در تمام ابعاد واکاوی و تبیین شد و ابزار اختصاصی سنجش نیازهای زنان بازمانده تجاوز جنسی طراحی و روان‌سنجی شد.

اسدی در ادامه گفت: نتایج این مطالعه نشان داد که رفع نیازهای زنان بازمانده تجاوز جنسی در کشور نیازمند برخی تغییرات در دستگاه‌های بهداشتی درمانی و قضایی در راستای یکپارچه¬سازی و متمرکزسازی خدمات جهت بهبود دسترسی بازماندگان به خدمات ضروری است. همچنین بر اساس نتایج پژوهش، بازماندگان تجاوز جنسی نیازمند تصویب قوانین حمایتی و رفع پیچیدگی¬های اثبات وقوع تجاوز جنسی در راستای احقاق حق خود هستند. ارائه نتایج مطالعه حاضر  به سیاست‌گذاران بهداشتی درمانی و قضایی کشور می‌تواند در راستای به‌کارگیری راهکارهای مثمر ثمر جهت ایجاد تغییرات ضروری در سیستم¬های بهداشتی درمانی و تصویب و اجرایی شدن هر چه بیشتر قوانین حمایتی موجود در این زمینه مورد استفاده  قرار گیرد.

گفتنی است اساتید راهنما و مشاور پایان نامه لیلا اسدی ، مهناز نوروزی،

هاجر سلیمی، فردین مردانی و سارا جام بر سنگ بودند.

همچنین داوری پایان نامه یادشده را  محمدرضا شعرباف چی زاده ، مرجان منصوریان ، شهناز کهن و زهرا برومندفر به عهده داشتند.