رفتن به محتوای اصلی
x

طراحی و روان سنجی پرسشنامه نیازهای روان شناختی زوجین نابارور دریافت کننده تخمک اهدایی / دفاع از پایان نامه دکتری تخصصی پرستاری

     به گزارش روابط عمومی دانشکده، دوشنبه 14 تیر ماه 1400، شهره قلیچ خانی، دانشجوی دکتری رشته پرستاری، از پایان نامه خود با عنوان: طراحی و روان سنجی پرسشنامه نیازهای روان شناختی زوجین ناباروردریافت کننده تخمک اهدایی، در محل تالار معرفت دفاع نمود.

قلیچ خانی در زمینه پژوهش خود بیان نمود که ناباروری یکی از رنج آور ترین چالش های پیش روی زوج ها قلمداد شده است. از این رو جامعه پزشکی کوشیده است تا با استفاده از یکی از سه راه درمان دارویی، جراحی و تکنیک های کمک باروری ، مشکل نداشتن فرزند را برای خانواده هایی که تمایل به داشتن فرزند دارند، برطرف کند. یکی از مهمترین این روش ها استفاده از تخمک اهدایی است که علاوه بر مزایایی که برای زوجین دارد چالش هایی را نیز برای آنها در پی خواهد داشت. به ویژه در کشور ما ایران که از لحاظ فرهنگی و مذهبی با سایر کشورهایی که از روش کمک باروری تخمک اهدایی استفاده می کنند متفاوت است.

قلیچ خانی ادامه داد: اغلب برنامه های درمانی موجود در زمینه درمان ناباروری تک بعدی بوده  و در تدوین آنها به جنبه های محدودی از مشکلات افراد نابارور توجه شده است. علیرغم شیوع نسبتا بالای ناباروری و استفاده از روش های کمک باروری به ویژه تخمک اهدایی و نیز مشکلات عدیده روانی- اجتماعی که این گروه از افراد با آن در تمام مراحل ناباروری مواجه هستند، نیازهای روان شناختی این مددجویان، به ویژه در جامعه ما مورد بررسی قرار نگرفته است.

 با توجه به مطالب یادشده و نیز آمار قابل توجه زوج های نابارور کاندید استفاده از تخمک اهدایی و همچنین عدم وجود ابزار بومی در این زمینه، علی رغم نیاز به آن در غربالگری و انجام تحقیقات مربوطه، تبیین و کشف نیازهای روانشناختی این افراد  و طراحی ابزار متناسب و بومی برای بررسی این نیازها ضروری به نظر می رسید.

اساتید راهنمای دانشجو شهره قلیچ خانی، در این پایان نامه دکتر اشرف کاظمی و دکتر مالک فریدونی مقدم و استاد مشاور ایشان دکتر موسی علوی بودند. داوران خارجی و داخلی پایان نامه ایشان، دکتر هتاو قاسمی تهرانی، دکتر جهانگیر مقصودی، دکتر حمید نصیری و دکتر میترا صوابی بودند.