رفتن به محتوای اصلی
x

ماموریت، اهداف و چشم انداز

 ماموریت کارگروه توسعه علوم پرستاری

 بدنبال واسپاری ماموریت توسعه علوم پرستاری به منطقه هفتم آمایشی و در راستای اجرای مصوبات اولین جلسه شورای معاونین آموزشی این منطقه، محوریت این ماموریت به دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان به عنوان «دبیرخانه کارگروه توسعه علوم پرستاری» و مسئولیت کارگروه طی نامه شماره ۴۹۲۴ مورخ ۲۴/۸/۱۳۹۴به آقای دکتر علیرضا ایرج پور ابلاغ گردید تا با همکاری سایر دانشگاه­های علوم پزشکی منطقه(کاشان، شهید صدقی یزد و شهرکرد) و جلب مشارکت سایر کارشناسان و متخصصان دانشگاه­های علوم پزشکی سراسر کشور نسبت به رشد و اعتلای آموزش و خدمات پرستاری اقدام گردد.

بر اساس تفاهم نامه منعقده بین معاونت محترم آموزشی وزارت متبوع و سرپرست دبیرخانه منطقه (ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) محورهای عملکرد کارگروه و توسعه علوم پرستاری به شرح زیر تعیین گردید:

 

  • جذب و تامین هیات علمی و نیروی متخصص
  • تدوین، بازنگری و توسعه کوریکولوم های آموزشی
  • گسترش زیر ساخت های تربیت نیروی انسانی
  • جلب مشارکت و همکاری سایر مراکز و دانشگاه­های علوم پزشکی کشور

             به منظور تدوین نقشه راه و اجرای برنامه های عملیاتی منطبق بر آن از محورهای عملکردی فوق الذکر بهره برداری نمود و از «شناسایی و جلب همکاری سایر مراکز و دانشگاههای علوم پزشکی» کشور به عنوان راهبرد عملیاتی برای هم افزایی هر چه بیشتر در نیل به اهداف استفاده نمود و برای انتخاب سه چالش اصلی در توسعه علوم پرستاری از سه محور ابلاغی در ماموریت واسپاری شده به شرح زیر استفاده نمود.

محور تلاش در جهت تامین اعضای هیات علمی و نیروهای متخصص مرتبط برای توسعه این حیطه به عنوان چالش اول توسعه علوم پرستاری یعنی استاد و دانشجو

محور همکاری در تدوین، بازنگری و توسعه کوریکولومهای آموزشی مرتبط به عنوان چالش دوم یعنی برنامه­های آموزشی

محور گسترش زیر ساختهای لازم برای تربیت سرمایه انسانی مورد نیاز منطقه و کشور به عنوان چالش سوم یعنی سازمان آموزش و خدمات پرستاری

 

اهداف مرکز ملی مطالعات و توسعه علوم پرستاري

مرکز ملی مطالعات و توسعه علوم پرستاری مأموريت دارد با استعانت از خداوند متعال، بهره‌گيري از مهارت‌هاي مديريت آموزشي و اصول حرفه‌اي گرايي، ترویج همکاری‌های بین حرفه ای و برنامه‌ريزي توسعه علوم پرستاری در راستاي دانايي محوري را با استفاده از رویکرد مبتنی بر شواهد، تكيه بر هماهنگي درون‌بخشي و توجه ویژه به اسناد بالادستی (از جمله برنامه‌های تحول آموزش در علوم پزشکی و پیش‌نویس سند نقشه جامع پرستاري كشور در افق ۱۴۰۴) انجام دهد و در توسعه علوم پرستاری، ارتقای توانمندی اساتید و دانشجویان پرستاری، سازمان آموزش و خدمات پرستاری و برنامه‌های آموزشی، تربیت دانش‌آموختگان وظیفه شناس با وجدان و پاسخ‌گوي جامعه و توانمند به ایفای نقش موثر در سلامت جامعه با محوریت مددجو را به عهده گیرد.

 

چشم‌انداز مرکز ملی مطالعات و توسعه علوم پرستاری

تسهیل توسعه علوم پرستاری و اطلاعات و شواهد مورد نیاز به منظور داشتن پرستارانی برخوردار از نقش فعال و با انگيزه در کليه‌ سطوح خدمات سلامت کشور و منطقه؛ فعال در تمام عرصه‌های پيشگيري- درمان- توان بخشي- بازتواني- ارتقاي سلامت و سواد سلامت جامعه،‌‌ ارائه‌ دهنده‌ي خدمات کيفي با شأن و جايگاه اجتماعي شايسته، دارای فرصت‌ رشد و شکوفايي، تأمین معيشت و امنيت شغلي، مبتني بر حرفه‌اي‌گري و سرشار از شايستگي‌هاي معنوي و اخلاقي، خلاقیت و نوآوری، دارای روحیه تحقيق و پژوهش، مجهز به تخصص‌ها و مهارت‌هاي باليني و بهداشتي روز.

 

  • ارتقا فرایندهای مرتبط با نیازسنجی، برنامه‌ریزی، اجرا، ارزشیابی و بازنگری برنامه‌های آموزشی پرستاری
  • ارتقای کیفیت آموزش پرستاری به ویژه از طریق بهره‌ برداری بهینه از آموزش تحصیلات تکمیلی
  • ارتقای کیفیت خدمات پرستاری از طریق توسعه راهبردهای کاهش گسست تئوری- عمل و مشارکت در طرح‌های توسعه
  • ارتقای کیفیت پژوهش‌های پرستاری با سامان‌ دهی پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترای پرستاری
  • ارتقای کیفیت مدیریت و برنامه‌ ریزی در پرستاری و حرکت به سمت تصمیم‌ گیری مبتنی بر شواهد
  • ایجاد قابلیت برای پرستاران بالینی برای بهره‌ مندی از نتایج کاربردی پژوهش‌ها جهت ارتقای کیفیت آموزش
  • گسترش نقش‌های حرفه‌ ای تخصصی و جامعه‌ نگر پرستاران در ارائه خدمات در نظام سلامت
  • بررسی، شناسایی و ارائه راه‌کارهای رفع چالش‌های پرستاری و مشکلات مرتبط با کمبود نیروی پرستاری
  • ارائه مشاوره تخصصی به نهادهای حرفه‌ای و سازمان‌های آموزشی، بهداشتی- درمانی