رفتن به محتوای اصلی
x

فرهنگ مراقبت پرستاری در بیماران مبتلا به سرطان / دفاع از پایان نامه دکتری تخصصی پرستاری

     به گزارش روابط عمومی دانشکده، دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری ، صبا فرضی، دوشنبه دوم اسفند ماه 1400، درتالار اندیشه از پایان نامه خود با عنوان فرهنگ مراقبت پرستاری در بیماران مبتلا به سرطان/  یک مطالعه مردم نگاری، دفاع نمود.

دانشجو صبا فرضی ، در خلاصه پایان نامه ارسالی خود به روابط عمومی دانشکده گفته است: این مطالعه به عنوان اولین مطالعه در کشور است که به مفهوم فرهنگ مراقبتی پرداخته است. همچنین در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اولین مطالعه مردم نگاری با رویکرد اسپرادلی می باشد.

فرضی می گوید روند رو به رشد ابتلا به سرطان، بیانگر افزایش تعداد افراد دریافت کننده مراقبت¬های پرستاری در مراکز درمانی می¬باشد. ابتلا به سرطان تمامی ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی و اقتصادی فرد مبتلا و خانواده را تحت تأثیر قرار می¬دهد، از این رو مراقبت پرستاری از این گروه مددجویان پیچیده است و بایستی به صورت جامع ارائه شود.

از طرفی مراقبت، به عنوان هسته مرکزی پرستاری، تحت تأثیر محیط مراقبتی قرار دارد، که از آن به عنوان فرهنگ مراقبتی یاد می¬شود. یکی از بهترین روش¬ها جهت مطالعه فرهنگ-ها، مطالعات مردم نگاری یا اتنوگرافی است.

بنابراین مطالعه حاضر با هدف واکاوی فرهنگ مراقبت پرستاری در سرطان با رویکرد مردم نگاری متمرکز با الگوی اسپرادلی انجام شد.

صبا فرضی، می گوید: نتایج مطالعه نشان داد: فرهنگ مراقبت پرستاری سرطان تحت تأثیر پرستاران، بیماران، خانواده بیماران، سازمان و مدیران قرار دارد. همچنین فرهنگ مراقبت پرستاری در پیوستاری از مراقبت پرستاری روتین محور، جسم محور و ایستا تا مراقبت نوع دوستانه، مراقبت همدلانه و احترام به حریم بیماران قرار دارد.

فرضی، معتقد است: نتایج مطالعه آشکار کرد جهت ارائه مراقبت جامع، نیاز به تغییرات در سازمان، افزایش حمایت و توانمندسازی پرستاران است.

اساتید راهنما و مشاور دانشجو صبا فرضی ، دکتر فریبا طالقانی پروانه اباذری ، دکتر دکتر احمدرضا یزدان نیک و دکتر مهران شریفی اصفهانی، بودند.

همچنین داوری پایان نامه ایشان را دکتر سیدعلی هاشمیان فر، دکتر محمود کیوان آرا ، دکتر سیما بابایی و دکتر پروانه اباذری به عهده داشتند.