رفتن به محتوای اصلی
x

تاریخچه گروه

گروه پرستاری سلامت جامعه (که قبلا با عنوان گروه بهداشت دانشکده پرستاری و مامایی شناخته می شد) یکی از باسابقه ترین گروه های دانشگاه علوم پزشکی از بدو تاسیس دانشکده بوده است. در سال ۱۳۶۴ و با تصویب وزارت بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان از یکدیگر جدا شدندو  از سال ۱۳۶۵ با تعریف برنامه های درسی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی ، آموزش دو گرایش آموزش و مدیریت بهداشت جامعه آغاز و گوه بهداشت دانشکده از سال1366 فعالیت خود را برای آموزش دانشجویان پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد توسعه داد.  پذیرش دانشجو در دوره دکتری تخصصی (Ph.D)پرستاری نیز از سال 1382 با پذیرش 2 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز شد که در این زمینه پیگیری ریاست دانشکده و اساتید با سابقه و دارای مدارک تخصصی PhD در گروه بهداشت در این تحول بی تاثیر نبود زیرا از سال 1374 که مقطع دکترای پرستاری در کشور راه اندازی شد تا آن زمان (بهمن 1382) تنها 10 دانش آموخته مقطع دکترای پرستاری در داخل کشور موفق به اخذ مدرک PhD پرستاری و مرتبه استادیاری شده بودند.

« رشته پرستاری سلامت جامعه» در راستای سیاست های سلامت محور مبتنی بر اسناد بالا دستی تنظیم و تدوین شده است. این رشته بر سلامت آحاد جامعه تمرکز دارد به طوری که دانش آموختگان آن با تلفیق دانش پرستاری با سایر علوم مرتبط با سلامت قادر به شناسایی مشکل، حل مسأله و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه خواهند بود. این رشته برای اولین بار در سال ۱۳۵۵ تحت عنوان کارشناسی ارشد پرستاری بهداشت همگانی در کشور راه اندازی و در سال ۱۳۷۴ به صورت یکی از گرایش های رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری با عنوان پرستاری بهداشت جامعه در برنامه های آموزش پرستاری و مدیریت خدمات پرستاری به تصویب رسیده است. بازنگری این دو برنامه در سال ۱۳۸۰ به ترتیب به دانشکده های پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی مشهد و شیراز محول گردید. نسخه های بازنگری شده این دو دانشگاه، به دلیل گذشت زمان و ضرورت به روز رسانی مجدداً در سال ۱۳۸۸ مبنای کار کارگروه های بازنگری قرار گرفت و نهایتاً در سال ۱۳۹۱ در چارچوب مورد نظر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی نهایی گردید  . در دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان، از نیمه دوم سال تحصیلی۱۳۸۵ به توجه به حضور  اساتید از هر دو گرایش مدیریت و آموزش در گرایش پرستاری بهداشت جامعه، در مقطعی از زمان تربیت دانشجویان کارشناس ارشد در رشته ی«مدیریت خدمات پرستاری » انجام شد و پس از آن به همان نسبت تفکیک اعضای هیأت علمی گروه و دروس مربوطه  در دو زیرگروه سلامت جامعه و مدیریت پرستاری انجام می شد، اگرچه این دو گروه تحت یک عنوان واحد اداره می شدکه این رویه در مقاطع کارشناسی همچنان ادامه دارد با این تفاوت که  از سال 1394، پس از برگزاری دوره های توانمندسازی اساتید، رشته پرستاری سالمندی نیز به دروس  و دوره های تحت پوشش گروه اضافه شده است .

به این ترتیب با افزودن رشته «پرستاری سالمندی»، ترکیب نیروی آموزشی و اعضای هیات علمی گروه  تکمیل شد و هم اکنون علاوه بر پوشش کامل واحدهای نظری و عملی دروس مدیریت و رهبری پرستاری، مامایی و اتاق عمل؛ بتدریج همزمان با  افزایش جمعیت سالمندان و متعاقب آن شيوع بيشتر بيماريهاي حاد و مزمن در این گروه سنی، احساس نياز به تربيت دانشجوی پرستاری سالمندی در مقاطع تکمیلی و در پاسخ به نیاز روز افزون جامعه احساس شد؛ تا این دانشجویان پس از دانش آموختگی بتوانند هدایت گر خدمات مرتبط با آموزش، برنامه ریزی، مدیریت و ارائه خدمات پرستاري سالمندي باشند. افزايش مراكز نگهداري و توانبخشي سالمندان نيازمند خدمات اثربخش و مراقبت‌های علمي مبتنی بر شواهد  از ديگر ضرورتهاي تربيت پرستار سالمندي محسوب مي شود. به همین دلیل از سال 1394 همزمان با طی دوره های مورد نیاز برای اساتید، گروه سالمندی در ادغام با گروه پرستاری سلامت جامعه راه اندازی شد تا آموزش دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی  به عنوان یک رشته متمایز در مقطع تحصیلات تکمیلی رشته های پرستاری آغاز گردد. به این ترتیب در راستای سیاست های سلامت محور مبتنی بر اسناد بالا دستی، بخش پرستاری سالمندی نیز  در ذیل گروه پرستاری سلامت جامعه با هدف تربیت نیروهای توانمند برای ارایه مراقبت،آموزش وحمایت از پیری سالم، بازگرداندن سلامتی و رفع ناتوانی با تقویت حداکثر عملکرد خانواده و در نتیجه حفظ کیفیت مطلوب زندگی برای سالمند و خانواده فعالیت می ‌کند.

وضعیت و فعالیتهای جاری گروه پرستاری سلامت جامعه و سالمندی

هم اکنون گروه، از حضور 11 استاد (1نفر دانشیار، 4 نفر استادیار شامل 3 دکترای تخصصی پرستاری و یک دکترای آموزش و ارتقا سلامت با مبنای پرستاری، 5 نفر عضو هیأت علمی با مدرک کارشناسی ارشد، ۱ نفر کارشناس ارشد متعهد به خدمات آموزشی پس از اتمام دورهPhD  ) برخوردار می باشد. اعضای گروه،  علاوه بر فعالیت های گسترده آموزشی پژوهشی، مسئولیت های متعددی را در داخل و خارج دانشگاه و در کارگروه ها و کمیته های مشورتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از جمله کارگروه های آموزش بیمار معاونت پرستاری، معاونت درمان دانشگاه و موسسات ملی و بین المللی آموزشی  و پژوهشی، پرستاری و برخی سازمانهای مردم نهاد برعهده دارند.

توانمندی اعضای گروه در مدیریت و رهبری برنامه های بهداشتی سازماندهی شده و برنامه های پیشرو در حوزه اموزش بیمار و با الگوی نظریMAPP«بسیج نیرو برای جلب مشارکتها و برنامه ریزی» منجر به ارایه  مدل سازمانی و فرایندی «نزدیکتر به هم و نزدیکتر به هدفـ» شد که تجربه ای موفق در توانمندسازی پرستاران  در نقش آموزشی و گسترش خدمات آموزش بیمار به همراه داشته است و طی 10 سال گذشته(از سال )1390 علاوه بر ایجاد پست سازمانی مستقل برای  نقش آموزشی  پرستاران، با تسرّی الگوهای عملی اقدام پژوهی در تشکیل کمیته های  بین حرفه ای آموزش بیمار در سطح مراکز درمانی و  مدیریت پرستاری در معاونتهای درمان دانشگاه ‌ها، منجر به تسهیل نقش،گسترش دفاتر آموزش بیمار مراکز درمانی و بعضا راه اندازی کلینیک های آموزش بیمار شده است .

 برنامه فعلی گروه بر استقرار هیات علمی گروه سلامت جامعه در بالین برای تسهیل عملکرد جامعه نگر مبتنی بر شواهد در عرصه های بهداشتی باراه اندازی کلینیک ارتقا سلامت دیابت و پرفشاری خون در یکی از مراکز درمانی  است که این الگو از طریق جلب مشارکت دو حوزه بهداشت و درمان به رهبری اساتید با تجربه و توانمند از طریق توحه به تدوین فرایندها و ساز وکارهای اجرایی، در سایر عرصه های نیازمند قابل انطباق است. فعالیتهای جامعه نگر گروه همچنین شامل اقدامات متعدد در سازماندهی بسیج دانشجویان و اساتید در مناسبتهای غیرواگیر و بیماریهای مزمن  شایع ، برگزاری جلسات آموزش همگانی و غربالگری و بیماریابی در سطح مراکز درمانی و گذرهای پر تردد ، همچنین طراحی و اجرای برنامه های هدفمند آموزشی کارآموزی و عرصه دانشجویان بدون وقفه در شرایط بحرانی ( پاندمی کووید -19) از طریق اقدام به ثبت داده های خطرسنجی واگیر و غیرواگیر،  مشارکت در آموزش های تلفنی بیماران مزمن و مبتلایان یا خانواده مبتلایان به کووید-19،مشارکت در آموزش‌های همگانی با استفاده از فرصت های موجود از جمله سالن های انتظار مراکز کلینیکی و پاراکلینیکی، مشارکت در بررسی اثربخشی آموزشهای بخش و پی گیری های پس از ترخیص بیماران، انتقال داده های بیمارستانی به پورتالهای وزارتی کووید19- معاونت بهداشتی، اجرای سایر برنامه عملیاتی هدفمند بلندمدت و کوتاه مدت در مناسبت ها از جمله تصویب و برگزاری بیش از 26 دوره توانمندسازی و آموزش مداوم کادر پرستاری، مامایی و نیروهای بهداشتی مراقب سلامت در قالب کارگاهف کنفرانس و ....   مستند فعالیتهای فوق که  با استفاده از فرصت ها و ظرفیت های موجود هدفمندانه راه را برای گسترش نقشهای تخصصی پرستاران  و عملکردهای بین حرفه ای هموار نموده است در سوابق و رزومه اعضای گروه  و مستند فعالیت در عرصه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، پاسخگویی به جامعه  و ... ،گالری تصاویر، اخبار ، برنامه ها، فعالیتها و در گروه و دانشکده و اخبار سایت عرصه های مشارکت کننده (کانونهای فرهنگی، مساجد، کانون حمد ایرانیان، مراز درمانی و مراکز بهداشت و ... ) منعکس شده و گویای مشارکت اساتید گروه پرستاری سلامت جامعه و سالمندی  در برنامه های متنوع بهداشتی درمانی با تلقیق خدمت  و آموزش ر وظایف هفتگانه هیات علمی  است.